Projekt SEPOR został zamknięty dnia 10 czerwca 2021 ze względu na zbyt małą trwałość uzyskanej nawierzchni poroelastycznej. Pomimo, że nie udało się uzyskać produktu komercyjnego, który może być stosowany w budownictwie drogowym poczyniono duże postępy w technologii układania nawierzchni poroelastycznych i ich parametrach eksploatacyjnych. Największe z nich to: umożliwienie układania mieszanki poroelastycznej za pomocą typowych maszyn drogowych oraz wyeliminowanie utraty sczepności międzywarstwowej. Do rozwiązania pozostał jednak problem ravelingu.

W poniższej tabelce zebrane są dane porównawcze nawierzchni SEPOR w stosunku do nawierzchni PERS oraz klasycznych mieszanek asfaltowych.


LIKWIDACJA ODCINKA TESTOWEGO KARTOSZYNO

Niestety ciężka zima 2020/2021 okazała się katastrofalna dla odcinka badawczego KARTOSZYNO. Jeden z wykonanych pasów ruchu, który był pokryty nawierzchnią PSMA5 uległ tak dużej degradacji, że zaistniała konieczność jego wymiany. Ponieważ na drugim pasie pokrytym nawierzchnią PSMA8 również wystąpiły objawy zużycia podjęto decyzję o usunięciu obu nawierzchni i zastąpieniu ich betonem asfaltowym. Bezpośrednio przed sfrezowaniem nawierzchni poroelastycznej wykonano jeszcze próbę ogniową polegającą na podpaleniu rozlanych 10 litrów paliwa silnikowego. Zgodnie z przewidywaniami na nawierzchni poroelastycznej intensywność palenia była znacznie mniejsza niż na sąsiadującej z nią nawierzchni asfaltobetonowej. Prace wykonane zostały 7 kwietnia 2021. Ze względu na zbliżający cię koniec projektu oraz brak funduszy na wykonanie kolejnego odcinka Konsorcjum podjęło decyzję o zgłoszeniu do NCBiR informacji o napotkaniu na przeszkody uniemożliwiające komercjalizację opracowanego materiału.

Próba ogniowa na odcinku Kartoszyno -1

Wymiana nawierzchni na odcinku Kartoszyno-1

Wymiana nawierzchni na odcinku Kartoszyno-2

Wymiana nawierzchni na odcinku Kartoszyno-3


Zima na odcinku doświadczalnym Kartoszyno



Odcinek testowy Kartoszyno - badanie oporów toczenia marzec 2021

Odcinek testowy Kartoszyno w zimie

Odcinek testowy Kartoszyno - badanie przyczepności styczeń 2021


Odcinek testowy Kartoszyno - luty 2021

Dzisiaj 13.02.2021r. byłem na naszym odcinku doświadczalnym. PSMA8 wygląda nieźle (o ile można to ocenić pod śniegiem) a PSMA5 bardzo źle. Miejscami przetarcia do warstwy bazowej. Najgorzej przy połączeniu pasów bo tam wypada "wspólna" koleina dla obu kierunków. Nawierzchnia jest nadal subiektywnie bardzo cicha (brak typowego hałasu jaki występuje przy jeździe po mokrym śniegu i wodzie). Nigdzie nie zauważyłem aby SEPOR odklejał się płatami jak to miało miejsce na Galaktycznej.

2019

W dniu 21 listopada 2019 w Muzeum Techniki Wojskowej GRYF w Dąbrówce odbyło się spotkanie konsorcjum projektu „Bezpieczna, proekologiczna poroelastyczna nawierzchnia drogowa” (SEPOR). W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele Lidera projektu, czyli Politechniki Gdańskiej oraz przedstawiciele konsorcjantów Politechniki Białostockiej i firmy MTM S.A.

Na spotkaniu przeprowadzono próby ogniowe palenia nawierzchni i akumulatorów litowo - jonowych.

Telewizja TVN24 przeprowadziła krótki reportaż o badaniach prowadzonych w projekcie (reportaż o projekcie pojawia się w 12-tej minucie):

https://tvn24.pl/wideo/z-anteny/tvn24-s-news-from-poland-in-english,1902001.html?playlist_id=25473

W dniu 4 lipca 2019 w Muzeum Techniki Wojskowej GRYF w Dąbrówce odbyło się spotkanie konsorcjum projektu „Bezpieczna, proekologiczna poroelastyczna nawierzchnia drogowa” (SEPOR). W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele Lidera projektu, czyli Politechniki Gdańskiej oraz przedstawiciele konsorcjantów Politechniki Białostockiej i firmy MTM S.A., jak również zaproszeni goście z firmy LOTOS Asfalt oraz ORLEN Asfalt.

Na spotkaniu przeprowadzono próby ogniowe palenia różnych nawierzchni, w tym nawierzchni SEPOR, której wykonanie jest celem projektu.


2018

W dniu 19 grudnia 2018 w Muzeum Techniki Wojskowej GRYF w Dąbrówce odbyło się spotkanie konsorcjum projektu „Bezpieczna, proekologiczna poroelastyczna nawierzchnia drogowa” (SEPOR). W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele Lidera projektu, czyli Politechniki Gdańskiej oraz przedstawiciele konsorcjantów Politechniki Białostockiej oraz firmy MTM S.A.

Na spotkaniu poruszone zostały sprawy organizacyjne i merytoryczne projektu, w tym m.in. przedstawienie dotychczasowych działań prowadzonych w projekcie, plan prac na najbliższe 6 miesięcy, jak również dyskusja o lokalizacji drogowych odcinków testowych oraz sposobie budowy odcinków do pełnowymiarowych testów palności. W trakcie spotkania przeprowadzono również próby palenia nawierzchni.